Share |



LEHDISTÖTIEDOTE 22.11.2012

eCommerce Finland ja Suomen Maksuturva Oy

 

Verkkokaupan toinen aalto elää nyt samaa murrosta kuin pankkipalvelut 1990-luvulla

Todennäköisesti tänäkin vuonna Suomessa rikotaan verkkokaupan myyntiennätyksiä. Menestyksen lisäksi verkkokaupan nopeasti kasvavat volyymit tuovat mukanaan haasteita: esimerkiksi tuotepalautusten hallinta vie huomattavasti resursseja. Näiden haasteiden ratkaiseminen muistuttaa 1990-luvun pankkipalveluiden murrosta.

 

90-luvulla pankit siirsivät liiketoimintansa pääosin verkkoon. Asiakkaan ei enää tarvinnut kävellä konttoriin pyytämään virkailijoita suorittamaan toimeksiantoja puolestaan. Työläs asiointiprosessi kutistui verkkopankkien myötä minimiin. Kuluttajat ottivat muutoksen nopeasti omakseen: Finanssialan keskusliiton mukaan 20 vuotta sitten vain kaksi prosenttia suomalaisista maksoi laskunsa pääasiallisesti verkkopankissa, kun tällä hetkellä vastaava luku on 81 %.

 

-          Pankkien myötä myös verkkokaupankäynti yleistyy kovaa vauhtia. Verkkokauppojen käytettävyys, tuotevalikoima ja maksutavat on jo pääosin hiottu kuntoon. Liiketoiminnan pyörittäminen ei kuitenkaan lopu tilauksen vastaanottamiseen ja toimittamiseen; asiakasta tulee tukea sekä mahdollisia tuotepalautuksia vastaanottaa ja niihin liittyvät rahapalautukset hoitaa, toteaa Suomen Maksuturva Oy:n toimitusjohtajana ja Suomen Elektronisen Kaupankäynnin yhdistyksen hallituksen puheenjohtajana toimiva Mikael Smeds.

Nyt onkin alettu etsiä vastauksia siihen, kuinka nämä tilauksen jälkeiset prosessit saataisiin hoidettua tehokkaasti. Tällä hetkellä palautusten hallinta muistuttaa vanhaa tapaa hoitaa pankkiasioita: verkkokauppias syöttää kaikki tiedot järjestelmiin, vaikka sen voisi tehdä asiakas itse. Nopeasti syntyy tarve palkata lisää henkilökuntaa, vaikka verkkokaupan tarkoitus oli laskea kustannuksia. Poikkeustilanteiden hallinnasta syntyy pullonkaula kasvun saavuttamiseen.

 

Smedsin mukaan pankkimaailmasta löytyykin vastaus verkkokaupan haasteisiin: myös poikkeustilanteiden hallinta voidaan siirtää verkkoon ja toiminnot automatisoida. Verkkokaupoille riittää pelkkä tuotteen palautumisen todentaminen: koneet hoitavat rahapalautukset asiakkaille ja raportoivat tapahtumat luotettavasti. Manuaalityö vähenee ja liiketoiminta selkiytyy.

 

 Linkki:

Lue juttu kokonaisuudessaan: http://maksuturva.wordpress.com/2012/11/20/verkkokaupan-toinen-aalto-samassa-murroksessa-kuin-pankkipalvelut-1990-luvulla/#more-37

 

Lisätietoja:

Mikael Smeds, hallituksen puheenjohtaja, Suomen Elektorinisen Kaupankäynnin yhdistys ry

Puh. +358 9 4241 7060

mikael.smeds@ecf.fi

eCommerce Finland (www.ecf.fi) on Internetissä liiketoimintaa tekevien yritysten ja yrittäjähenkisten henkilöiden yhteisö.Yhteisö tarjoaa liiketoiminnasta ja sen kehittämisestä vastaaville henkilöille avoimen foorumin verkostoitua ja tavata alalla toimivia yrittäjiä ja asiantuntijoita, sekä keskustella ja kuulla käytännön kokemuksista, trendeistä ja innovaatioista. eCommerce Finland on Suomen Elektronisen Kaupankäynnin yhdistys ry:n toimintaa

 Suomen Maksuturva Oy (www.maksuturva.fi) on älykkääseen maksujenvälitykseen keskittynyt kotimainen Intelligent Payment Service Provider (iPSP). Yrityksen palvelut tarjoavat maksamisen lisäksi välineet verkkokaupan tuotepalautusten hallintaan.

 



Tiedote 2/2012
22.5.2012

Mikä on tykkäämistalous?

Tykkääminen on jo kauan ollut kovassa huudossa monessa sosiaalisen median palvelussa. Mutta miten tykkäämisestä kasvoi tykkäämistalous? Entä mitä tykkäämistaloudella tarkoitetaan?

eCommerce Finland järjestää After Work -tilaisuuden 31. toukokuuta, jossa pohditaan sosiaalisen median ja nettipalveluiden synnyttämää ajankohtaista ilmiötä – tykkäämistaloutta. Ilmiön asiantuntija on Pär Österlund, joka myös esiintyy tilaisuudessa. 

-          Yksi tilaisuuden kiinnostavista puhujista on Pär Österlund, joka on kirjoittanut uudenlaista tykkäämistaloutta ruotivan kirjan. Österlund valottaa kuulijoilleen, millaisista tuotteista ja palveluista ihmiset haluavat kertoa toisilleen sekä mitä toimintatapoja yrityksen kannattaa napata Googlelta ja Facebookilta, kertoo ECF:n hallituksen jäsen Patrik Ekman.

Pär Österlund on teknologia-alan yrittäjä, joka kirjoittaa yrittämisestä ja bisneksestä, myynnistä ja markkinoinnista sekä työelämästä. Tykkäämistalous-kirjan hän on kirjoittanut yhdessä Petteri Kankkusen kanssa.

Rennossa After Work -tilaisuudessa esiintyy myös Mikael Jungner, joka on sosiaalisen median aktiivinen käyttäjä ja puolestapuhuja. Hän tietää, että aito kuiskaus sosiaalisessa mediassa kuuluu pidemmälle kuin miljoonien eurojen markkinointikampanja.

 

eCommerce Finland toivottaa Sinut lämpimäsi tervetulleeksi After Work -tilaisuutensa, jossa kuullaan loistavia puheenvuoroja ja tutustutaan kiinnostaviin yrityscaseihin sekä nautitaan pienestä purtavasta ja juomasta. 

 

Tilaisuus järjestetään Ravintola Bakers’ Tempossa (Mannerheimintie 12) torstaina 31. toukokuuta klo 17.30–20.00. 

 

Lisätiedot:

Patrik Ekman, hallituksen jäsen

eCommerce Finland (ECF)

patrik.ekman@ecf.fi


Tiedote 1/2012
2.2.2012

Startup-yrittäjyys ja sähköinen liiketoiminta valloittavat Suomea

Startup-henkisyys lisääntyy ja sähköisen liiketoiminnan rooli kasvaa Suomessa. Suomen Elektronisen Kaupankäynnin Yhdistys (ECF) löytää monta selitystä startup-buumille ja sähköisen kaupankäynnin kiihtymiselle.

 Startup-yrittäjyys ja sähköinen liiketoiminta valloittavat suomalaista liike-elämää. ECF:n mukaan Suomessa vallitsee startup-buumi, jota selittävät muun muassa laajat irtisanomiset vuosina 2008 - 2009 sekä tietoverkkojen kehittyminen ja sähköisen liiketoiminnan tarjoamat mahdollisuudet.

 - Monet yritykset, kuten Nokia, tukivat irtisanottuja yrittäjän uralla. Irtisanotuille tarjoutui ainutlaatuinen mahdollisuus siirtyä yli sadantuhannen työntekijän matkapuhelinjätistä oman startup-firman vetäjäksi. Sähköisen liiketoiminnan kypsyysaste oli toinen merkittävä kasvutekijä uusien innovaatioyritysten syntymisessä. Tietoverkot ja sähköisen liiketoiminnan mahdollisuudet loivat pohjan yrittäjyydelle, kertoo ECF:n hallituksen puheenjohtajana ja Suomen Maksuturvan Oy:n toimitusjohtajana toimiva Mikael Smeds suomalaisen talouselämän vallankumouksesta.

Ihmisten asennoituminen sähköisiin asiointikanaviin on muuttunut, ja viime vuonna nähtiin ennätyksellinen kasvu verkko-ostamisessa. ECF arvioi sähköisen kaupankäynnin kasvun kiihtyvän ja vuotuisten kasvulukujen asettuvan jopa 20–25 prosentin tuntumaan seuraavan viiden vuoden aikana. Verkkokaupan yleistyessä myyntikanavasta tulee tehokkaampi, mikä osaltaan luo startup-yrityksille hyvät mahdollisuudet markkinoilla toimimiseen. 

Myös suomalaista yhteiskuntaa pidetään ihanteellisena yrittämiselle, sillä Suomessa on verrattain pieni kilpailu hyvistä ja osaavista tekijöistä, yrittäjien tukiverkosto on erinomainen ja julkiset rahoitusinstrumentit ovat kaikkien ulottuvilla. Suomessa osataan myös synnyttää uusia Nokioita – kuten Rovio esimerkillään osoittaa.

- Isoihin korporaatioihin kasautunut osaamispääoma on purkautunut tulivuoren lailla ja hajaantunut pienempiin yrityksiin kolmen viime vuoden aikana. Suomeen on syntynyt uusi yrittäjäkulttuuri ja -sukupolvi. Esimerkiksi yliopistojen ympärille muodostuneet Aalto Entrepreneurship Societyn (Aaltoes) kaltaiset yhteisöt kertovat tästä uudesta kulttuurista, Smeds toteaa. 

ECF järjestää ilmaisen AFTER-WORK -tilaisuuden Helsingissä 16. helmikuuta. Tilaisuuden teemana on ”The Finnish Miracle – true or not?”. Puhujiksi saapuvat Muxlim.com:in perustaja Mohamed el-Fatatry ja Veikkauksen André Nöel Chaker.

Tilaisuutta isännöi ECF:n hallituksen jäsenenä sekä Speakersforumin toimitusjohtajana ja valovoimaisena puhujana tunnettu Patrik Ekman, jonka tuoreimpia startup-yrityksiä ovat Zervant.com ja JustRecruitMe.com. AFTER-WORK -tilaisuuteen mahtuu 50 ensimmäiseksi ilmoittautunutta. Ilmoittautua voi osoitteessa www.ecf.fi/6 .

 

Lisätiedot:

Mikael Smeds, hallituksen puheenjohtaja

Suomen Elektronisen Kaupankäynnin yhdistys (ECF)
Puh. 0400-429 615

mikael.smeds@ecf.fi